W rozwoju młodego piłkarza występują okresy sensytywne. Są
to okresy czasu, w którym dziecko jest bardzo wrażliwe na określone elementy nauczania. Przykład:
jeśli uczymy 6-latka podania przez cały sezon to on i tak się tego nie nauczy,
ponieważ nie jest to jego okres sensytywny na podania. Jest to jego okres
sensytywny m.in na ochronę piłki. Jeżeli więc będzie trenowało ochronę piłki w tym
okresie, jest to dla niego zrozumiałe i będzie to szybko przyswajał.
Wypisałem w punktach najważniejsze według mnie informacje:
1) Należy dzielić planowanie na etapy. Nie należy każdego
roku trenować tego samego. W każdym wieku występować powinny inne zawartości treningowe, odpowiednie
dla kategorii wiekowej i ich okresów sensytywnych. To jest jak w szkole: dzieci, które nie umieją
dodawać…nie wolno uczyć algorytmów.
David przedstawia etapy w futbolu: EGO do 9 lat, SUMATYWNY
10-14 lat, KOLEKTYWNY 15-19 lat. Gdy grają dzieci z pierwszego etapu, nie należy krzyczeć PODAJ PODAJ!! Lepszą instrukcją jest po prostu: wyciągnij ramię, umiejętnie broń piłkę.
Podsumowując: W każdym etapie trzeba trenować różne
zawartości treningowe i stosować różne ćwiczenia.
2) Ważną sprawą wg mnie, którą powiedział David jest to, że tak
naprawdę niezależnie od tego jak pracujemy, to jeśli chłopiec ma talent to i tak
będzie grał potem w pierwszej drużynie. Rzecz jednak w tym, żeby każdy zawodnik
osiągał granicę swoich możliwości rozwoju. Zdarza się bowiem, że gracze, którzy
grają w pierwszych ligach mogliby osiągnąć wyższy poziom, gdyby zostali dobrze
pokierowani na danym etapie rozwoju.
3) Hiszpański trener przedstawia nam dwie metody pracowania nad daną
zawartością treningową. Pierwsza to analityczna, która polega na tym, że
wypracowujemy akcje gry takie, które są wyciągnięte z kontekstu meczu w celu
poprawy konkretnych elementów gry. Można ćwiczyć je z pasywnym przeciwnikiem
lub bez niego oraz z piłką lub bez piłki.
Korzyści: Można wpłynąć na poprawę bardzo konkretnych celów.
Można użyć dużą ilość powtórzeń.
Przeszkody: Można wpłynąć na jedną z wielu możliwości, z
których można uzyskać akcję meczową. Trudność w zaprezentowaniu w zawodach tego
co się nauczyło.
Metoda globalna natomiast pozwala wypracować sytuacje w grze, które mają dużo elementów strukturalnych pojawiających się podczas meczu. Ćwiczenia globalne wykonywane są zawsze z kolegą z drużyny, z przeciwnikiem i z piłką.
Korzyści: Pracuje się w sposób symultaniczny nad aspektami
technicznymi, taktycznymi i fizycznymi. Poprawa w treningu widoczna jest
natychmiast podczas meczu.
Przeszkody: Mała ilość powtórek, mała kontrola tego jak
wykonuje się ćwiczenie.
Ty jako trener musisz wybrać czy dziecko zrobi 100 powtórzeń bez
przeciwnika czy 10 powtórzeń z przeciwnikiem. Natomiast, gdy dzieci miałyby wybór,
bez wątpliwości wybrałyby metodę globalną. Jest ona bowiem zbliżona do meczu.
Dzieci chcą trenować globalnie, bo po prostu się wtedy bawią. Nie chodzi jednak
o to, żeby cały czas grać mecze, ale brać jednak pod uwagę to, co je cieszy.
4) W futbolu mamy 3 mechanizmy: percepcji, decyzji i wykonania.
Istnieją one w każdym sporcie. Jednakże np. w biegu na 100m
mechanizm percepcji i decyzji jest mniej ważny, a najważniejsze jest wykonanie. Percepcja dotyczy tylko toru, decyzja zaś wystartowania i biegu po torze. Jednak w
futbolu musimy postrzegać dużo więcej rzeczy, musimy podejmować różne decyzje
przy różnych opcjach wyboru. To co różni najlepszych od przeciętnych to
nie wykonanie, ale to, że widzą więcej niż inni oraz decydują lepiej i szybciej niż inni. Tak więc w piłce nożnej mechanizm percepcji i
decyzji jest nawet trochę ważniejszy od samego wykonania.
Przekładając teraz te mechanizmy na metodę analityczną i
globalną, w tej pierwszej ćwiczymy tylko wykonanie. W drugiej natomiast samo
wykonanie może troszkę mniej, ale za to stymulujemy nasze decyzje oraz
percepcje.
Dochodzimy zatem do wniosku, że metoda globalna jest lepsza. Nie chodzi jednak o to, że metodę analityczną należy wyeliminować. Według Davida chodzi tu o to, że jeśli w treningu jest większość ćwiczeń
analitycznych niż globalnych to trening jest zły.
5) Hiszpanie wskazują bardzo ważny aspekt odnośnie
podania. Okres sensytywny na podanie przypada na wiek od 11 roku życia.
Wcześniejsze trenowanie podania oczywiście jest możliwe, ale nie będzie
przynosiło takiego efektu jak później. Nie będzie możliwe znaczące poprawienie
podania wcześniej.
6) Ważne jest, żeby podczas jednego treningu skupiać się na
jednej zawartości treningowej. Jeśli trenuje podanie, to nie wymuszam w jakiejś
strefie tylko prowadzenia, zabraniając podawania.
witam, chciałbym zadać parę pytań odnośnie tematów które tu poruszyłeś ale też korzystając z Twojej obecności w Hiszpanii, również spytać o inne rzeczy :) możemy skontaktować się mailowo?
OdpowiedzUsuńCześć Damian! Jasne! Pisz na maila lub na facebooku! Pozdrawiam :)
OdpowiedzUsuń