Witam Cię i zapraszam do ostatniej części z serii "Jak robią to Niemcy?", w której przedstawiam Wam PODSTAWY NOWOCZESNEGO SZKOLENIA PIŁKARSKIEGO DZIECI I MŁODZIEŻY w dwóch ostatnich już kategoriach - junior starszy i młodszy.
Kończąc temat tą notką, wyrażam również ubolewanie, że w Polsce nie istnieje jednolity system szkolenia. Zwykle w klubach, trenerzy pracują wg własnego uznania czyli...Każdy sobie rzepkę skrobie... Dlaczego jesteśmy zwykłymi przeciętniakami w Europie? Czy naprawdę nie mamy odpowiedniej bazy? Pieniędzy? Ludzi, którzy by się tym zajęli? Bo ja mocno wierzę, że Leo Beenhakker miał rację i mamy w Polsce mnóstwo utalentowanych dzieciaków i utalentowanej młodzieży! Trzeba tylko im pomagać, nieustannie, w każdej formie i całym swoim sercem! I mowa tu o trenerach, rodzicach, znajomych, pzpn, związkach wojewódzkich, kibicach, gospodarzach w klubach. Wsparcie musi być z każdej strony. Wszyscy na to pracujemy.. Potrzeba jednak chęci, działania i czasem po prostu życzliwości. Każda osoba i każde działanie jest ważne w budowaniu wizerunku POLSKIEJ PIŁKI NOŻNEJ.
![]() |
Marek Wanik |
Kończąc temat tą notką, wyrażam również ubolewanie, że w Polsce nie istnieje jednolity system szkolenia. Zwykle w klubach, trenerzy pracują wg własnego uznania czyli...Każdy sobie rzepkę skrobie... Dlaczego jesteśmy zwykłymi przeciętniakami w Europie? Czy naprawdę nie mamy odpowiedniej bazy? Pieniędzy? Ludzi, którzy by się tym zajęli? Bo ja mocno wierzę, że Leo Beenhakker miał rację i mamy w Polsce mnóstwo utalentowanych dzieciaków i utalentowanej młodzieży! Trzeba tylko im pomagać, nieustannie, w każdej formie i całym swoim sercem! I mowa tu o trenerach, rodzicach, znajomych, pzpn, związkach wojewódzkich, kibicach, gospodarzach w klubach. Wsparcie musi być z każdej strony. Wszyscy na to pracujemy.. Potrzeba jednak chęci, działania i czasem po prostu życzliwości. Każda osoba i każde działanie jest ważne w budowaniu wizerunku POLSKIEJ PIŁKI NOŻNEJ.

I. PODSTAWOWE TREŚCI TRENINGU W KLASIE A i B (junior starszy i młodszy).
A. Cechy prawidłowego treningu.
W zasadzie do tej chwili trener ma ostateczną szansę wykształcić zawodnika kompletnego pod względem techniczno-taktycznym, który będzie mógł w wieku seniora rozwinąć pełnię swoich możliwości. Młodzi piłkarze oczekują od trenera przede wszystkim profesjonalnego treningu, który wykształci na odpowiednim poziomie motorykę i przygotuje ich psychicznie do późniejszej gry w drużynie seniorów.
- głównym celem szkolenia jest poprawa możliwości zawodników pod względem cech motorycznych i siły (przyrost masy mięśniowej).
- wiele ćwiczeń koordynacji ruchowej
- zawodnicy powinni przejawiać większą gotowość i pojętność w uczeniu się i doskonaleniu wszystkich elementów oraz być wyczuleni na problemy i grę innych graczy
- zawodnicy powinni być na określonych zasadach równouprawnionym partnerem dla trenera, dążyć do tego aby ich decyzje były samodzielne
B. Cele i założenia.
- radość z treningu i gry w piłkę nożną
- doskonalenie i poprawa nauczonych podstaw techniczno-taktycznych
- zawodnicy muszą być przystosowani do zwiększonych wymagań podczas gry, a przede wszystkim szkolenie powinno zawierać elementy gry dynamicznej i zmiany tempa gry
- szkolenie kompleksowej i nowoczesnej taktyki i systemów gry
- wydobywanie od graczy samo zaufania, pewności siebie i współodpowiedzialności
C. Właściwy skład i zawartość treści treningowych.
- dopasowanie różnych form gier do określonych trudności techniczno-taktycznych
- profesjonalne i kompleksowe ćwiczenia dopasowane pod względem trudności do możliwości grupy
- różne formy gier zbliżone do warunków podczas gry właściwej
- kombinacje ćwiczeń koordynacyjno-skocznościowych, również w ćwiczeniach z piłką i w połączeniu ze strzałem do bramki
- regularne programy treningowe kształtujące wytrzymałość i siłę
II. Prawidłowa budowa treningu
A. Wprowadzenie/Rozgrzewka
- stosować interesujące programy rozgrzewkowe – indywidualne, w parach i grupach z wykorzystaniem piłek, jednocześnie kształtujące technikę
- między ćwiczeniami z piłkami stosować ćwiczenia ogólnorozwojowe oraz wzmacniające i rozciągające (stretching)
- systematycznie zwiększać wymagania i intensywność rozgrzewki
- urozmaicać rozgrzewki nowymi ćwiczeniami, nie stosować cały czas tych samych standardów
B. Część główna
- koncentracja nad podstawową treścią i celem jednostki treningowej
- dobór właściwych obciążeń, krótkie i intensywne ćwiczenia oraz gry, połączone z aktywnym wypoczynkiem
- dążąc do realizacji głównego celu treningu, aplikować zbliżone formy ćwiczeń i gier akcentujące główny „punkt ciężkości” treningu
- stawiać wysokie wymagania dostosowane do możliwości najlepszych zawodników w grupie
C. Część końcowa
- w przeprowadzanych grach końcowych jeszcze raz akcentować wszystkie elementy techniczno-taktyczne zawarte w części głównej. Także podczas takich gier wymagać od zawodników pełnej koncentracji w wykonywaniu zadań i ćwiczeń
- stale urozmaicać część końcową, nie tylko kończyć truchtem, ale również urozmaicać oddawaniem różnych strzałów do bramki
- każdy trening zakończyć krótkim omówieniem.
III. Wskazówki do treningu TAKTYKI.
A. Podstawowe cele w treningu taktycznym
- tworzenie i wyznaczenie podstawowych założeń w preferowanym, dostosowanym do możliwości i jednocześnie atrakcyjnym systemie gry
- opanowanie skutecznej gry defensywnej oraz umiejętności atakowania przeciwnika z założeniem zdobycia bramki
- kształtowanie umiejętności szybkiego zdobywania piłki w defensywie i „presingiem” oraz organizowania obrony po stracie piłki
- wymagać i popierać „spryt boiskowy”, kreatywność oraz gotowość do podjęcia ryzyka
B. Najważniejsze treści w treningu taktyki
- pojedynki 1 x 1 w ataku i w obronie
- podstawy taktyki: wspomaganie i wymienność funkcji z współpartnerem z zespołu, częsta szybka gra na „2 kontakty”, po zagraniu wyjście na pozycję – gra bez piłki
- preferować kombinacje ataku przez środek na skrzydła
- efektywna i świadoma obrona polegająca na celowej współpracy drużyny broniącej
C. Najważniejsze zasady do treningu taktyki
- stosować nowoczesne formy treningu i wskazane obciążenia
- często stosować „otwarte” zadania w treningu, które wymagają od graczy własnej inicjatywy
- dostosować ćwiczenia do możliwości grupy ale wymagające maksymalnego zaangażowania
- starać się kształcić zawodników wszechstronnie taktycznie, z umiejętnością gry na różnych pozycjach
- doskonalenie taktyki stosować poprzez demonstracje zadań z jednoczesną bieżącą korektą podczas ich wykonywania
IV. Zasady gry i wskazówki meczowe
A. Idealny mecz w klasie A i B
- faworyzować grę nastawioną ofensywnie i częsty atak
- preferowany system gry i taktyka nie powinny przerastać możliwości zespołu, stosować zasady i styl gry dostosowany do możliwości zespołu oraz potencjału zawodników
- znaleźć sposób gry maksymalnie wydajny dostosowany do możliwości drużyny
B. Zadania trenera przed meczem
- aby przygotować i należycie skoncentrować zawodników, drużyna powinna być min. 1 godz. przed meczem w szatni
- polecenia przed grą przekazywać w sposób krótki, zrozumiały i znaczący, a czas rozmowy z całym zespołem nie powinien przekraczać 15 minut. Do znaczących informacji należą: ważne informacje o przeciwniku, taktyka i zadania naszego zespołu, zaangażowanie i motywacja do gry.
- W pozostałym czasie prowadzić krótkie angażujące i informujące rozmowy indywidualne z poszczególnymi zawodnikami
C. Właściwe zachowanie trenera podczas meczu
- emanować spokojem i niezależnością, nie ingerować krzykiem oraz agresywnie w grę
- wydawać tylko celowe, proste i zrozumiałe polecenia
- dokładnie obserwować grę, aby móc trafnie kierować i korygować ustawieniem zespołu
- dodawać zawodnikom otuchy poprzez motywujące wskazówki i okrzyki
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz