Inni stawiają istotę percepcji ponad samo wykonanie(hiszpańscy trenerzy na szkoleniu Akademia Orlika).
Na platformie UpYourLevel oraz naszych studiach podyplomowych z Analizy Gry na WSZiC, Łukasz Panfil sugeruje, że percepcja to postrzeganie nie tylko za pomocą bodźca wzrokowego:
Słusznie zwraca on również uwagę na to, że percepcja powinna być ćwiczona wraz
z podejmowaniem decyzji.
Zgadzam się z tym, bo najpierw musimy zebrać z otoczenia informacje, dokonać analizy sytuacji, następnie podjąć decyzję i na końcu wykonać. Oczywiście większość tego mechanizmu rozgrywa się szybciej niż czas, w którym ja zdołałem napisać poprzednie zdanie ;)
Sam ośmielę się wypowiedzieć zdanie, że PERCEPCJA JEST W PIŁCE NOŻNEJ NAJWAŻNIEJSZA. Dlaczego? Bo jeśli chcemy, aby nasze działania na boisku były świadome i skuteczne to pierwsze co, musimy wiedzieć gdzie, co i kto się znajduje. Jeśli tego nie zrobimy to dalsze czynności nie będą już na tyle efektywne lub w ogóle nie będą efektywne. Uważam zatem, że trzeba poświęcać dużo uwagi na kształtowanie percepcji u zawodników od najmłodszych lat. Dbajmy o ten element jak o pompowanie opony w rowerze. Wiadomo, że z "flakiem" też się da jeździć, ale trzeba uczciwie przyznać...jakość jazdy nie jest taka sama.
Kiedy percepcja jest ważna podczas gry? ZAWSZE.
-kiedy ja mam piłkę
-kiedy kolega z drużyny ma piłkę
-kiedy drużyna przeciwna ma piłkę
-kiedy piłka jest "niczyja"
Zwracać należy uwagę na:
-ustawienie swoje
-ustawienie kolegów z drużyny
-ustawienie przeciwników
-położenie piłki
Wszystko to oczywiście jest od siebie współzależne i należy to rozpatrywać całościowo, zwracać uwagę na wiele elementów na raz, czyli na przykład brać pod uwagę: gdzie jestem względem przeciwników? jaka jest moje ustawienie ciała względem piłki? czy jestem dobrze ustawiony do gry dla swojej drużyny? czy jest linia podania i czy mam wolną przestrzeń wokół siebie? którzy koledzy są dobrze ustawieni? jaki ruch wykonują koledzy? co się zmienia? itd.
Kształtowanie percepcji:
Czego nie robić? Widziałem, ćwiczenia(ba! sam je stosowałem jako trener) gdzie zawodnik przed otrzymaniem podania miał odwrócić głowę do tyłu i tam "spojrzeć". Dziś jestem mądrzejszy i uważam, że takie ćwiczenie jest po prostu...głupie. Jałowe odwrócenie głowy tak naprawdę według mnie nic nie dawało. Co zmieniłbym dzisiaj? Zawodnik przy odwróceniu głowy miałby zebrać informację i zapamiętać np.jakiego koloru pachołek trener pokazał lub jaką liczbę pokazał na palcach. Szczegół? To prawda. Jest różnica? Jasne, że tak. Oczywiście można jeszcze dywagować czy tak jak mówi Łukasz Panfil - nie powinno być tutaj od razu połączenia z podejmowaniem decyzji. W każdym razie na pewno lepsze zebranie jakiejkolwiek informacji niż samo odwrócenie głowy.
Na koniec przykładowe dwa ćwiczenia, w których jednym z celów może być właśnie percepcja:
Organizacja: Jak na rysunku. X1 wyprowadza piłkę prostym podbiciem i podaje do X2, który przyjmuje dalszą nogą(w tym przypadku prawą). W momencie przyjęcia przez niego piłki kółko(obrońca) musi ruszyć do jednego z pachołków, żeby go obiec po czym może atakować zawodnika z piłką. X3 –napastnik musi to
zauważyć i odskoczyć w drugą stronę. Ważne jest też zagranie X2 na dalszą nogę do
napastnika X3.
W tym przykładzie percepcję i podejmowanie decyzji w największym stopniu ćwiczą X2 oraz X3.
Cele: podanie,
przyjęcie, percepcja
*Dla obrońcy można(powinno się) ustalić jakiś cel po odbiorze - mogą to być małe brameczki ustawione szeroko.
Organizacja: Jak na rysunku. Boisko podzielone na 3 strefy: dwie boczne i jedną środkową. W ataku nie może być więcej niż 1 zawodnik w danej strefie. Zadaniem jest otrzymać podanie w strefie punktowej. Wolno stać max 2 sekundy w strefie punktowej.
Gra wymusza obserwowanie kolegów i reagowanie(podejmowanie decyzji). Przykładowo jeśli zawodnik z piłką wchodzi w strefę, gdzie znajduje się już jeden z jego kolegów, to kolega musi widzieć i zareagować(zająć opuszczoną strefę).
Cele: podanie, przyjęcie, percepcja, zdobywanie pola
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz