Dziecko musi rozumieć grę. W ten sposób będzie poprawiało swoje walory piłkarskie. Musi rozumieć co do niego mówimy. A będzie rozumieć wtedy, kiedy w jego okresie sensytywnym, na etapie egocentrycznym będziemy go dobrze uczyli i pracowali indywidualnie, a potem wraz z jego dojrzewaniem będziemy mu pokazywać rzeczy bardziej związane z drużyną. Dziecko nie zrozumie kolektywnych rzeczy w tym wieku. Niczemu dobrego nie służy sytuacja, w której nauczyciel tłumaczy, a uczniowie go po prostu nie rozumieją. Trener musi wczuć się w myśli dziecka. Żeby wiedzieć czy to co mówi jest rozumiane przez dziecko. Dzieci muszą uczyć się ruchów specyficznych dla piłki nożnej(aspekt fizyczny). Następnie percepcja, postrzeganie nie tylko piłki, ale także boiska, kolegów, przeciwników. Podejmowanie decyzji. Jak już wykonuje ruchy, jak już patrzy to musi umieć podejmować decyzję. W piłce nożnej nie ma dwóch identycznych sytuacji.
Czwarta sprawa to elementy techniczne i taktyczne specyficzne dla futbolu.
Dziecko w tym wieku widzi już więcej, ale nie jest to jeszcze sport kolektywny.
W tym wieku dziecko widzi tylko piłkę i przeciwnika, którego ma przed sobą. Nie widzi jeszcze kolegów. Kolega, który jest niedaleko, nie jest tam dlatego, że chce pomóc koledze, który jest w posiadaniu piłki. Jest on tam po to, bo po prostu chcę piłkę.
W wieku 8-9 lat spotykamy się z sytuacją, gdzie ważna staje się kontrola ukierunkowana. Kontrola ukierunkowana piłki jest początkiem gry kolektywnej. Dlatego, że po kontroli ukierunkowanej mogą być zagrania indywidualne, ale może być również na przykład kontrola i podanie.
Kontrola ukierunkowana- to zdolność polegająca na tym, że piłkarz zdobywa piłkę i rozpoczyna akcję. Przyjęcie powinno być takie, aby nie zatrzymywać piłki. W futbolu nie chodzi o to, żeby zatrzymywać piłkę. Po podaniu musi być kontrola piłki ukierunkowana, ale taka, żeby była ciągłość gry. Potem dziecko podejmie decyzję co zrobić z tą piłką. Trzecia sprawa to kontrolować piłkę wewnętrzną lub zewnętrzną częścią stopy, bo jest to duża powierzchnia. Dlatego przyjęcie piłki lecącej z góry NIE następuje przez proste podbicie, ale przez większe powierzchnie: udo, wewn. Prostym podbiciem NIE JEST ŹLE. Ale jest trudniejsze!!!
Praca koordynacyjna w kontroli
Przed przyjęciem
1.Muszę się ruszać
2.Ruszam się tylko na palcach
(Te punkty mówią nam o tym, że musimy być "rozgrzani", przygotowani do przyjęcia piłki)
3.Percepcja (wiedzieć, gdzie jest przeciwnik)
W czasie przyjęcia
4.Podjęcie decyzji (jeśli przeciwnik jest blisko - oddalam się od niego, jeśli atakuje mnie z prawej to albo zwracam piłkę albo uciekam do lewej)
5. Sprawy techniczne w kontroli piłki:
a) Atakować piłkę(nie czekać)
b) Nie zatrzymywać piłki. Zawsze przyjęcie ukierunkowane. Zachować ciągłość gry, żeby wszystko było szybsze.
c) Używać dużych i miękkich powierzchni ciała do przyjęcia(opisane w części 5)
Hiszpanie dodają tutaj, że dobrą rzeczą do rozpoczęcia nauczania dziecka przyjęcia ukierunkowanego będzie ćwiczenie analityczne. Z biegiem czasu przechodzimy już natomiast do ćwiczeń globalnych.
Praca koordynacyjna w kontroli
Przed przyjęciem
1.Muszę się ruszać
2.Ruszam się tylko na palcach
(Te punkty mówią nam o tym, że musimy być "rozgrzani", przygotowani do przyjęcia piłki)
3.Percepcja (wiedzieć, gdzie jest przeciwnik)
W czasie przyjęcia
4.Podjęcie decyzji (jeśli przeciwnik jest blisko - oddalam się od niego, jeśli atakuje mnie z prawej to albo zwracam piłkę albo uciekam do lewej)
5. Sprawy techniczne w kontroli piłki:
a) Atakować piłkę(nie czekać)
b) Nie zatrzymywać piłki. Zawsze przyjęcie ukierunkowane. Zachować ciągłość gry, żeby wszystko było szybsze.
c) Używać dużych i miękkich powierzchni ciała do przyjęcia(opisane w części 5)
Hiszpanie dodają tutaj, że dobrą rzeczą do rozpoczęcia nauczania dziecka przyjęcia ukierunkowanego będzie ćwiczenie analityczne. Z biegiem czasu przechodzimy już natomiast do ćwiczeń globalnych.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz