Rola Trenera - autor Trener Sebastian Dorszewski(więcej o nim w zakładce Współpraca)
„Trener musi rozwijać umiejętności piłkarskie swoich zawodników”.
Dlatego
trenerzy powinni:
1. Znać główne momenty gry tj:
·
Posiadanie piłki,
·
Posiadania piłki przez przeciwnika,
·
Zmianę posiadania (strata piłki, przejęcie piłki).
2. Posiadać wiedzę na temat podstawowych
umiejętności technicznych:
·
Podania,
·
Przyjęcia i kontrola piłki,
·
Drybling,
·
Strzały,
·
Uderzenia głową.
3. Dawać prawidłowe instrukcje:
·
Prawidłowe przykłady,
·
Prawidłowe formy treningu,
·
Uwzględnić
wiek i poziom wytrenowania.
W
młodzieżowej piłce nożnej do 11 roku
życia głównym celem jest nauczanie
umiejętności technicznych.
Należy pamiętać że:
·
Technika nie jest celem samym w sobie , ale jest
narzędziem do ..,
·
Musi być zawsze relacja pomiędzy techniką a założeniami
w grze,
·
Umiejętności techniczne powinny być nauczane w
prawdziwych sytuacjach meczowych.
Dla
juniorów (do 18 lat) celem jest:
1. Nauczanie w taktycznych aspektach gry.
·
Wizja, świadomość i komunikacja,
·
Współpraca.
2. Gra z założeniami.
·
Zawodnicy muszą być świadomi, że najważniejszą
rzeczą jest wygrać mecz.
3. Czytanie gry
·
Rozpoznawanie i ocena sytuacji.
Jak
trener powinien wpływać na zawodników:
1. Struktura gry w jej głównych momentach:
·
Posiadanie piłki,
·
Posiadanie piłki przez przeciwnika,
·
Zmiana posiadania piłki (moment straty i
odbioru).
2. Obserwacja , czytanie gry:
·
Koncentracja
Ø Skupiona
uwaga,
Ø Odpowiednia
atmosfera.
·
Technika
Ø Czy
jest relacja umiejętności technicznych z zadaniami w grze.
·
Wgląd w grę
Ø Czy
zawodnik zna intencje?,
Ø Czy
zawodnik rozpoznaje daną sytuację,
Ø Jakie
są zadania poszczególnych formacji i jak jest wykorzystane przez nie pole na
boisku,
Ø Czy
zawodnicy są dobrze rozstawieni pomiędzy sobą.
·
Komunikacja
Ø Czy
zawodnicy rozumieją się nawzajem ? ,
Ø Czy
zawodnicy współpracują ze sobą,
Ø Czy
wszyscy zawodnicy są zaangażowani i skupieni.
3.
Analiza
problemów (Wyszukiwanie braków):
·
Zawodnicy nie potrafią zbudować akcji,
·
Zespół nie jest
w stanie utrzymać się w posiadaniu piłki, stwarzać sobie sytuacji
bramkowych i zdobywać goli,
·
Zawodnicy nie rozpoznają sytuacji, w których
powinni strzelić bramkę i nie mają odpowiedniej techniki strzeleckiej,
·
Zawodnicy nie potrafią przerwać gry przeciwnika.
4. Musimy dążyć do optymalnych form nauczania:
·
Związek pomiędzy grą a założonymi celami,
·
Powtarzalność,
·
Dużo przyjemności z gry,
·
Dużo nauki gry z przeciwnikiem.
5. Trener musi !!:
·
Czytać grę,
·
Analizować problemy,
·
Formułować cele i realizować je,
·
Oceniać je po każdym meczu.
„Należy
pamiętać że najlepszym nauczycielem jest gra w piłkę”.
Podstawowe
reguły:
1. Należy
upraszczać gry podstawowe „Basic game”,
2. Należy konstruować formy gier podstawowych tak
aby stworzyć warunki uczenia się w prawdziwej grze,
3. Należy
dostosować formy gier i ćwiczeń do odpowiednich grup wiekowych.
Wykonuj
swoją pracę dobrze:
1. Jeśli
masz duże doświadczenie,
2.
Jeśli znasz anatomie i
psychologie swojej drużyny na wszystkich
poziomach,
3.
Jeśli wiesz jak przenieść
przygotowane wcześniej ćwiczenia w realny trening,
4.
Jeśli umiesz czytać grę i przekazać
tę wiedzę zawodnikom.
Doświadczenie Trenera.
Pierwszy
etap wstępny i gry podstawowe.
·
Nauczanie dzieci w wieku od 5 do 11 lat,
·
Nauczanie indywidualnych umiejętności w
podstawowych grach i doskonalenie ich w normalnej grze,
Drugi
etap to budowanie zespołu.
Podstawowe
gry „basic game” są głównym narzędziem do nauki gry 11 na 11.
Budowanie
drużyny jest bardzo skomplikowanym procesem w skład którego wchodzi:
1. Organizacja drużyny.
Ø Perfekcyjna
organizacja zespołu jest Głównym zadaniem trenera.
Ø Zadania
i funkcje na poszczególnych liniach i przypisanie do nich graczy.
Ø Ewolucja
gry
Ø Styl
gry
Ø Jakość
zawodników
Ø Taktyka
zespołu
Ø Jakość
gry przeciwnika
2. Doskonalenie efektywności gry zespołu , gry
w liniach i zawodników w trzech głównych
zadaniach drużyny.
3. Doskonalenie działań z piłką w grze z
stylem gry drużyny.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz