poniedziałek, 3 lutego 2014

Wizja holenderska cz.3

Rola Trenera - autor Trener Sebastian Dorszewski(więcej o nim w zakładce Współpraca)

 „Trener musi rozwijać  umiejętności piłkarskie swoich zawodników”.




Dlatego trenerzy powinni:
1.      Znać główne momenty  gry tj:
·         Posiadanie piłki,
·         Posiadania piłki przez przeciwnika,
·         Zmianę posiadania (strata piłki, przejęcie piłki).
2.      Posiadać wiedzę na temat podstawowych umiejętności technicznych:
·         Podania,
·         Przyjęcia i kontrola piłki,
·         Drybling,
·         Strzały,
·         Uderzenia głową.
3.      Dawać prawidłowe instrukcje:
·         Prawidłowe przykłady,
·         Prawidłowe formy treningu,
·          Uwzględnić wiek i poziom wytrenowania.
W młodzieżowej piłce  nożnej do 11 roku życia głównym celem jest nauczanie  umiejętności technicznych.
 Należy pamiętać że:
·         Technika nie jest celem samym w sobie , ale jest narzędziem do ..,
·         Musi być zawsze relacja pomiędzy techniką a założeniami w grze,
·         Umiejętności techniczne powinny być nauczane w prawdziwych sytuacjach meczowych.

Dla juniorów (do 18 lat) celem jest:
1.    Nauczanie w taktycznych aspektach gry.
·         Wizja, świadomość i komunikacja,
·         Współpraca.
2.    Gra z założeniami.
·         Zawodnicy muszą być świadomi, że najważniejszą rzeczą jest wygrać mecz.
3.    Czytanie gry
·         Rozpoznawanie i ocena sytuacji.

Jak trener powinien wpływać na zawodników:

1.    Struktura gry w jej głównych momentach:
·         Posiadanie piłki,
·         Posiadanie piłki przez przeciwnika,
·         Zmiana posiadania piłki (moment straty i odbioru).
2.    Obserwacja , czytanie gry:
·        Koncentracja
Ø      Skupiona uwaga,
Ø      Odpowiednia atmosfera.
·        Technika
Ø      Czy jest relacja umiejętności technicznych z zadaniami w grze.
·        Wgląd w grę
Ø      Czy zawodnik zna intencje?,
Ø      Czy zawodnik rozpoznaje daną sytuację,
Ø      Jakie są zadania poszczególnych formacji i jak jest wykorzystane przez nie pole na boisku,
Ø      Czy zawodnicy są dobrze rozstawieni pomiędzy sobą.
·        Komunikacja
Ø      Czy zawodnicy rozumieją się nawzajem ? ,
Ø      Czy zawodnicy współpracują ze sobą,
Ø      Czy wszyscy zawodnicy są zaangażowani i skupieni.

3.    Analiza problemów (Wyszukiwanie braków):
·        Zawodnicy nie potrafią zbudować akcji,
·        Zespół nie jest  w stanie utrzymać się w posiadaniu piłki, stwarzać sobie sytuacji bramkowych i zdobywać goli,
·        Zawodnicy nie rozpoznają sytuacji, w których powinni strzelić bramkę i nie mają odpowiedniej techniki strzeleckiej,
·        Zawodnicy nie potrafią przerwać gry przeciwnika.

4.    Musimy dążyć do optymalnych form nauczania:
·        Związek pomiędzy grą a założonymi celami,
·        Powtarzalność,
·        Dużo przyjemności z gry,
·        Dużo nauki gry z przeciwnikiem.

5.    Trener musi !!:
·        Czytać grę,
·        Analizować problemy,
·        Formułować cele i realizować je,
·        Oceniać je po każdym meczu.

„Należy pamiętać że najlepszym nauczycielem jest gra w piłkę”.

Podstawowe reguły:
1.      Należy upraszczać gry podstawowe „Basic game”,
2.       Należy konstruować formy gier podstawowych tak aby stworzyć warunki uczenia się w prawdziwej grze,
3.      Należy dostosować formy gier i ćwiczeń do odpowiednich grup wiekowych.

Wykonuj swoją pracę dobrze:
1.      Jeśli masz duże doświadczenie,
2.      Jeśli znasz anatomie i psychologie swojej drużyny  na wszystkich poziomach,
3.      Jeśli wiesz jak przenieść przygotowane wcześniej ćwiczenia w realny trening,
4.      Jeśli umiesz czytać grę i przekazać tę wiedzę zawodnikom.


Doświadczenie Trenera.

Pierwszy etap wstępny i gry podstawowe.
·        Nauczanie dzieci w wieku od 5 do 11 lat,
·        Nauczanie indywidualnych umiejętności w podstawowych grach i doskonalenie ich w normalnej grze,

Drugi etap to budowanie zespołu.
Podstawowe gry „basic game” są głównym narzędziem do nauki gry 11 na 11.
Budowanie drużyny jest bardzo skomplikowanym procesem w skład którego wchodzi:
1.    Organizacja drużyny.
Ø      Perfekcyjna organizacja zespołu jest Głównym zadaniem trenera.
Ø      Zadania i funkcje na poszczególnych liniach i przypisanie do nich graczy.
Ø      Ewolucja gry
Ø      Styl gry
Ø      Jakość zawodników
Ø      Taktyka zespołu
Ø      Jakość gry przeciwnika
2.    Doskonalenie efektywności gry zespołu , gry w liniach i  zawodników w trzech głównych zadaniach drużyny.
3.    Doskonalenie działań z piłką w grze z stylem gry drużyny.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz