Dziękuję bardzo
za zaproszenie do współpracy przy tworzeniu treści na stronie Wojtka. Strona ta staje się powoli portalem
codziennego użytku dla trenerów szukających nowych bodźców, trendów jakie
panują w piłce nożnej. Sam
niejednokrotnie z zainteresowaniem
przeglądam materiały zamieszczane przez trenerów, którzy współpracują z
Wojtkiem. Można powiedzieć młodzi ludzie biorą sprawy w swoje ręce i tym
bardziej z optymizmem podchodzę do całego projektu. Nie chciałbym odgrywać roli
„powielacza” myśli szkoleniowej. Będę
tutaj przedstawiał mój „know how”, który wykorzystuje w codziennej pracy.
Model nauczania elementu metodą GAG.
Dawno mamy już
za sobą czasy, kiedy trener wychodząc na boisko zastanawiał się co dzisiaj
będzie robił. Celowość treningu to główna
cecha dobrze przeprowadzonej jednostki treningowej. W moim przekonaniu, każdy trening, mikrocykl
powinien nieść za sobą pewną wartość dydaktyczną. Świadomość dążenia do celu
pozwala nam zmotywować zawodniczki do pracy, która zostanie lepiej przyswojona,
a trenerowi daje ona narzędzie do egzekwowania elementów, których nauczał. Ktoś
kiedyś powiedział „ Wymagaj od swojego ucznia tego, czego go nauczyłeś”.
Pracując nad wszystkim i niczym
pozbawiamy się możliwość korekty oraz analizy danego elementu i tym
samym sami łapiemy się na tym, że nie wiemy czego oczekujemy od swoich piłkarzy
i piłkarek.
Jednostka treningowa powinna być ukierunkowana
na nauczanie jednego elementu technicznego bądź taktycznego oraz jednego celu
motorycznego.
Jeśli mamy już
wybrany cel treningu możemy skupić się nad metodą jaką chcemy wykorzystać
podczas nauki.
Dzisiaj nie będziemy mówić o takich
elementach jak:
·
Rozgrzewka
·
Aspekt mentalny
·
Organizacja treningu
·
Aspekt motoryczny podczas jednostki treningowe
Skupimy się na metodzie nauczania!
3-fazowość treningu metodą GAG
Faza 1 Gra
Przygotowujemy
grę, zabawę, która w sposób naturalny zmusza zawodniczkę do podejmowania próby
wykonania elementu, który chcemy nauczać podczas jednostki treningowej. Nie
instruujemy zawodniczki, to środowisko gry powinno wymuszać wykonywanie elementu. Rola trenera powinna
polegać na obserwacji zachować oraz wychwytywanie elementów, które chciałby
poprawić w 2 fazie. W nauczaniu dzieci ta część treningu nazywana jest „fazą
swobodnego grania” lub „fazą szaleństwa”
Przykład: Cel Prowadzenie piłki
Gra 1x1 na
przeprowadzenie linii końcowych
Podczas gry
zawodnik jest zmuszony prowadzić piłkę, nie może podać, nie może strzelić
ewidentnie środowisko, zasady gry zmuszają go do wykonywania danego elementu.
Daje nam to możliwość obserwacji jego zachowania podczas zabawy oraz
dostrzegania błędów które wykonuje.
Faza 2 Analiza
Podczas Fazy 1
trener powinien dostrzec elementy które chciałby poprawić podczas fazy
analitycznej.
Przykład: prowadzenie piłki dalszą nogą od
przeciwnika( zawodnicy często prowadzili piłkę bliższą nogą do przeciwnika)
Gdy mamy już cel
szczegółowy jaki chcielibyśmy podczas treningu doskonalić to przechodzimy do etapu analitycznego:
·
Pokaz oraz objaśnienie nauczanego elementu oraz
zwrócenie uwagi na istotne detale
·
A1 Ćwiczenie bez przeciwnika
·
A2 Ćwiczenie z biernym obrońcą
·
A3 Ćwiczenie z aktywnym obrońcą
Przykład:
·
Metoda pytań i odpowiedzi:
Np.:
Na
co musimy zwracać uwagę kiedy mamy piłkę przy nodze?
Kiedy
piłka jest bezpieczna przy prowadzeniu piłki przy przeciwniku
Pokaz
prawidłowego prowadzenia piłki przy obrońcy który atakuje z boku
·
A1 Prowadzenie piłki bez przeciwnika z obserwacją otoczenia oraz
ze zwróceniem uwagi na prowadzenie piłki
nogą, np. w rzędach
·
A2 prowadzenie piłki z partnerem po jednej ze
stron, który biernie towarzyszy przy ćwiczeniu
·
A3 Sytuacja meczowa przy utrudnieniu dla
goniącego: ]
np.
wyścig kto pierwszy do linii końcowej
Faza 3 Gra
Podczas tej części trener egzekwuje element nauczany w fazie
analitycznej. Dopinguje prawidłowe prowadzenie piłki(dalszą nogą od przeciwnika
- Faza ta może odbywać się w formie turnieju)
Przykład: gra 1x1 z elementem podania piłki do przeciwnika(element
transferu negatywnego)
Przykładowe zasady gry:
·
Punkt zdobywasz kiedy piłką dotkniesz pachołek
za linią przeciwnika
·
Przy odbiorze piłki można zdobyć 2 punkty po
przeprowadzeniu linii
Oczywiście przykładowa metoda nauczania może mieć mnóstwo modyfikacji, można fazę 1 zacząć w rozgrzewce. Można zacząć ją w szatni analizując mecz ligowy, który odbył się w dniu wcześniejszym. Najważniejsze jest odpowiednie dobranie celu pod daną grupę, zawodnika. Sukcesem trenera jest fakt, że zawodnik/zawodniczka potrafi ściśle określić pod koniec zajęć czego dzisiaj się uczyła. Oczywiście tutaj był przedstawiony cel techniczny, ale metoda ta doskonale sprawdza się w nauczaniu elementów taktyki.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz